lördag 16 februari 2008

Trubbel med overlocken

Jag har en ganska nyinköpt overlock Janome 644D. Helt suverän, och mycket använd. Dessvärre har undergripartråden tendens att gå av, och de ofta. Tröttsamt och tidsödande. Jag har trätt om, rensat trådspänningsskivorna och skruvit isär, i tron om att jag gjort fel någonstans. Jag har även lämnat in den för service.

I veckan, när jag var på sykurs, kikade läraren på min maskin. Hon kom då fram till att undergripartråden krånglade när tråden var längst ner på spolen (5000 m), och då hakade tråden upp sig i en av trådledarna - tråden går av. Är det någon annan som känner igen det här probelemet? Kan det vara så att overlocken inte passar för större rullar?

2 kommentarer:

Jes sa...

Jag har den nyare varianten 744D och hade problem med att den ena undertråden gick av helatiden. Jag var övertygad om att jag trätt maskinen rätt och det hade jag i&försig men i fel ordning jag trädde övertrådarna först sen undertrådarna och inte tvärt om som man ska insåg när jag till slut tittade på instruktionsfilmen. Så nu när jag trär trådarna i rätt ordning så funkar maskinen felfritt.

florin design sa...

Jga har samma maskin som dig och har aldrig haft det problemet. Jag använder bara stora rullar med tråd.