fredag 1 februari 2008

Färg, färg och åter färg

Visst är det härligt med färg och ännu bättre när man har ett förkläde som man kan kladda på. För länge sen sydde jag alltså förklädet på bilden (lite svårt att se hur det ser ut, men det kändes passande och kul att ta kort när plagget verkligen fyllde sin funktion. Till en början var det tänkt som "skydd" för måltider. Det var i den vevan när hon ville äta själv och det mesta av maten hamnade på golv, väggar, kläder mm. Det var då som jag för första gången använde mig av Meedom och hennes tips på mönsterkonstruktion. Allt är sytt i ett enda stycke likt det här mönstret. Klippte isär bakstycket och kantade halshålet, förlängde kantbanden så att man kunde knyta ihop därbak. Öppningen blev allså helt öppen på baksidan. Satte resår som ärmavslutning. Sydde även på en ficka nertill, längs hela nederkanten, väldigt praktisk för uppsamling av matrester!

Jag upptäckte häromdagen att det är dags att sy ett nytt förkläde, ärmarna börjar bli väldigt korta. Så det blir kanske nästa projekt!

Mönster: Meedom, "Tyg och Funktion".

Tyg: Stoff och stil

2 kommentarer:

rino sa...

underbart:-) precis sådär kladdig får man bli när man målar!
rolig blogg du har, här kommer jag att titta in då&då

kilje sa...

Superfina saker du sytt. Ska lägga till dig som favorit så jag kan titta in här igen!!