tisdag 26 februari 2008

Brunt och grönt är skönt

Det har blivit en hel del skapande i brunt och lime och det känns riktigt vårigt!



Först ut på sybordet var alltså tröjan. Eftersom jag lånat "Barnkläder" av Meedom på biblioteket var jag jättesugen på att prova ett av dessa mönster. Jag valde att rita av modell 1 med vanlig ärm. Istället för rak modell ritade jag en A-modell (endast lite utställd). Längden är ungefär T-shirt modell. Muddar som ärmavslutning och kantband i halslinningen (eller muddvävsrullå som Meedom säger).

Tillvägagångssätt:
1. Sydde axelsömmar (strök fast vliseline på axlarna bak).
2. Sydde ihop ärm-och siddelen på båda sidorna.
3. Klippte till muddar som ärmavslutning, 6 cm långa.
4. Sydde fast muddarna.
5. Måttade halslinningen med muddtyget. Använde mig av tumgreppet som beskrivs i "Sy barnkläder av mjuka tyger". Då tar man ett tumgrepp med mudden lagd mot halshålet samtidigt som man sträcker försiktigt på muddtyget.
6. Fållade midjekanten och sydde fast med tvillingnål.


Mönster: Från boken "Barnkläder av Hanne Meedom stl. 86 cl.

Tyg: Både tandtyget och muddtyget kommer från Stoff o Stil.

Till nästa gång:
När det gäller halslinningen vill jag hitta ett bättre alternativ. Kanske får jag vika in mudden lite mer på avigsidan så att sömmen blir rätt på avigsidan. Nu hamnade sömmen lite utamför mudden. Annars blev jag riktigt nöjd med tröjan, passforem blev himla bra.

Lite kuriosa:
Meedoms beskrivningar om mönster, tyg, sytips är väldigt utförliga och informativa. Jag fick många aha-upplevelser när det gäller mönserkonstruktion. Att båda ärmar är ritade så att ärm och hål går i varann ska jag använda nästa gång jag ritar ett mönster. Der har jag inte gjort tidigare. Men jag inser ju at det blir både snyggare och bättre röreeslevidd. Ja, man lär så länge man lever!



Byxmönstret är använt många gånger. Men jag tycks ändra modellen lite varje gång. Hur som helst utgick jag ifrån samma mönster som till de här byxorna. Men jag gjorde modellen lite vidare både upptill och nertill. Midjemudd och benmudd är 11 cm långa. Bredden på midjemudden är 44 cm och 18 cm på benmudden. Men dessa mått brukar ju variera lite beroende på muddens stretchvidd.

Mönster: Ursprungligen byxor från Ottobre 1/2007 men mycket modifierat.


Tyg: Velour från Hilco, köpt hos Neonobelle, muddtyg från Stoff o Stil.

Till nästa gång: Har länge funderat på att göra utställda byxor men varje gång glömt bort det när jag väl sitter där med saxen och klipper. Nästa gång ska jag verkligen försöka komma ihåg att göra en byxa i 70-tals stil.

2 kommentarer:

Katarina sa...

Vilken fin kombination :-) Absolut vårigt!

Blev genast sugen på att göra nån egen variant för tandtyg och velour finns det i gömmorna... :-)

Massa fina grejer i din blogg över huvud taget föresten! Ramlar in med ojämna mellanrum och kikar!

Jes sa...

Superfin tröja, färgerna blev jättebra ihop! Jag är så förtjust i detta tyg har köpt nu men inte hunnigt sy något ännu.