torsdag 14 februari 2008

Bättre sent än aldrig...


Det tog tid innan detta sydda sydda plagg hamnade i bloggen. Den ville helt enkelt inte fastna på bild. Inspirationen till den här tröjan kan jag helt och hållet tillägna KoKaLal. Hon sydde en sååå snygg tunika för en tid sedan.

Jag har återigen utgått från det här mönstret, men med viss modifiering. Enligt Meedoms bok "Tyg och konstruktion kan man anpassa varje modell efter tre olika storlekar: tight, ledig och stor modell. Det förra mönstret var anpassat efter ledig modell så när jag nu skulle sy i strechigt material valde jag att rita om mönstret till tight sådant (det finns beskriviningar i boken hur man går tillväga för att räkna om de olika storlekarna). Så det var bara att rita nytt mönster. Gjorde även infodring fram och bak. Hos en lokal tyghandlare fick jag prova ett bit mellanlägg (punktklistrat) som passade helt perfekt för veloure. Strök fast mellanlägget på foderbitarna. Klippte ett sprund baktill, men här gjorde jag en supermiss. Dum som jag var ringade jag ur sprundet för mycket, resultatet syns på den undre bilden. Sydde ihop fram-och bakstycke (även foderdelarna). Valde mudd som avslutning på ärmarna, praktiskt tycker jag, för då kan man lätt dra upp ärmarna!

Jag älskar brunt så brunt fick det bli, och det går så bra att matcha med andra plagg. Vågade dock inte sätta saxen i hilcovelouren så det fick bli en billigare variant.


Mönster: Variant av basmönsret från Meedom, tight modell

Tyg: Velour från lokal tyghandlare, mudd från Hilco.

Till näsat gång:
1. Ringa ej ur sprundet, det räcker att klippa 7-8 cm i mitten på bakstycket.
2. Gör axeln bredare, kom ihåg att även förkorta ärmarna upptill.
3. Förläng livet, tröjan blev i kortaste laget.


2 kommentarer:

Jes sa...

Kanonfin giller modellen

Unknown sa...

så snygg!!!!!!!!!
kram mamma