tisdag 2 februari 2010

Ordlista för stickade tyger

När jag började sy hade jag ingen aning om att det fanns så många olika tygsorter. För mig fanns bara två typer nämligen stickade tyger och vävda tyger. Tänk att jag kunde ha så fel. För att reda ut begreppen, både för mig själv och förhoppningsvis för andra, kommer här en liten ordlista på olika tygsorter. Kommenetera gärna om något inte stämmer eller om du vill lägga till något.

Stickade tyger

Trikå: samlingsnamn för stickade tyger, kännetecknas av att de kan töjas både på bredd och längd.

Jersey: samlingsnamn för single jersey, ribb och interlocktyger (dubbel jersey).

Interlock: tyg som kännetecknas av att tyget ser likadant ut både på avigan och rätan. Tygets kanter krullar sig inte när man klippt, jämför single jersey.

Single jersey: tyg som har en tydlig skillnad mellan aviga och räta. Kanterna krullar sig när man klippt i det, slätstickad.

Velour: stickat tyg (till skillnad från sammet) där ögglorna på ena sidan skärs upp så att det blir en kort lugg på tyget. Blandning av bomull och polyester (har sett 80%bo -20%pol eller 20%bo och 80%pol).

French terry: Ett slags collegetyg med lycra. Är ungefär lika tjock som interlock. Mycket stretchigt. Tyget krullar sig inte (jämför single jersey).

Källor: Mjuka tyger, NE, Sysidan

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack snälla du, min guide i tygdjungeln! Hann dra ett streck på mönstret innan D vaknade... Men om inte SJ klappar ihop (mer än vanligt) får jag ju förstärkning ikväll. Tjingeling Sara

Elin sa...

Tack! Jag har letat efter en sån här ordlista. En del har jag lyckats klura ut genom diverse köp, men jag är fortfarande rookie på tyger.