torsdag 21 februari 2008

John Blund

Jag har genom Geckos blogg fått tips på en anna bok som Meedom skrivit. Jag har ju entusiastiskt läst hennes bok "Tyg och Funktion". I den kan lära sig hur man mäter och konstruerar egna mönster (främst överdelar). Det tar lite tid så jag blev överlycklig när Gecko skrev om en annan bok som hon skrivit där mönstren redan finns givna. Så snabbt for jag iväg till närmsta bibliotek och lånade "Barnkläder - sy och sticka barn 0-3 år" (inte den sensate upplagan). Den är otroligt bra, man kan välja och ändra mönster väldigt enkelt, och på så vis skapa nya plagg utan att det tar alltför lång tid. Klänningen på bilden ska klä en snart 3 månader gammal bebis. Mönstret är för väst/klänning utan ärmar. Jag lät klänningen bli T-tröjslängden (och hoppas på att det bra). Jag valde att göra en rak modell. Ingen sömsmån för knäppkant. Jag har istället fodrat klänningen (allt enligt Meedoms tips). Ett helt framstycke och två bakstycken. Klänningen knäpps med två tryckknappar på därbak (se bild nedan). Har kantat kläningen netill. Mönster: Stl 62, från boken "Barnkläder - sy och sticka barn 0-3 år" . Västklänningsmodellen. Tyg: John Blund-tyget är ett gammalt påslakan som jag fått från en snäll kompis. Fodertyget är inhandlat på Åhléns.

Till nästa gång: Så ska jag läsa noggrant det som står i mönstertipsen. Gjorde en miss när jag skulle fodra klänningen, det gick lite väl fort. Fick ta fram sprätten och det är ju vansinnigt tråkigt. Jag har så mycket jag vill göra så det blir att jag tar de där genvägarna men som i det här fallet blev en senväg...Ändringar: Det blev inte så många ändringar den här gången, förutom att jag gjorde klänningen lite kortare (hoppas verkligen att den kommer att passa).

Den bruna färgen på John Blund-tyget gör sig bättre på den här bilden. Den är inte så mörk som den ser ut att vara på den övre.

4 kommentarer:

Gekko sa...

Vad snygg! Det tyget är ju för härligt!!!
Tack för tipset om Meedoms tyg och funnktion-bok, blev jättenyfiken då jag gärna vill lära mig mer om mönsterkonstruktion!

kilje sa...

Gillar tygkombinationen. Är riktigt avis på ditt fina John Blund tyg.Mössorna från " UFO-korgen" är också jättefina!

rino sa...

fin klänning! det var nog bra att göra den kort till ett så litet barn. Har också den där boken hemlånad från bibblan för tillfället, måste hinna kolla mer på den snart! Varför har man inte mer tid???

Vindling sa...

Mycket fint att kika på här.
Har länkat till dig från min blogg, hoppas det är ok?