onsdag 20 februari 2008

Rens i UFO-korgen....

Min UFO-korg bara växer och växer, så häromdagen bestämde jag mig för att ta itu med den.. Namnet UFO (som jag hittade på nån blogg) är ett sådant träffsäkert namn, roligt ord för en tråkig sak. Det är ju inte lika kul ta itu med UFO-högen som att påbörja ett nytt, men desto härligare känsla när det blir klart.

Så först ut blev alltså dessa mössor. Pinsamt att säga men det enda som inte var klart var att sy igen vändningshålet. Jag passade även att sy på namnlappar. Mönster är detsamma som det här. Det dyker upp en del födesledagar framöver så det här blir nog bra presenter.

Mönster: BabyCool men modifierat. Har gjort luvan kortare och rundare.

Tyg: Från E-slöjd. Den gröna mössan är fodrad med ett brunt fleecetyg inköpt hos lokal tyghandlare.

Till nästa gång: Gör klart mössan på en gång så slipper den hamna i UFO-korgen!!!

Ändringar: Rundande av mössan, så att den inte blev så spetsig. Gjorde även den lite kortare, på orginalmönstret var mössan väldigt hög.

Den här klänningen var nog nästan klar redan i somras, men det var några trådar som skulle fäsats så nu är det gjort. Jag har fått mönstret från kompis och hon i sin tur hittade den i bokserien "Sy och Handarbeta" (många av böckerna i den serien finns ofta att köpa för en billig peng på loppis).

1. Fålla vardera axel fram och bakdel.

2. Sy ihop sidsömmen fram och bak. Kanta ärmhål och halslinning.

3. Sy fast kjoldelen med överdelen.

4. Fålla nertill.

5. Sätt fast tryckknappar där fållen har gjorts på axeln. Två knappar på vardera axel.

Mönster: Från serien "Sy och handarbeta"

Tyg: Klänningstyget kommer från en affär i Malmö som jag inte minns namnet på. Tyget till fickan och applikationen kommer från Åhléns (för övrigt första gången jag sydde en applikation).

Till nästa gång: Det är inte nödvändigt att ha trykknappar på båda sidor av axlarna, det räcker om man har det på en sida. Då syr man man ihop fram och bakdelenpå ena sidan, utan att fålla.

Inga kommentarer: