söndag 7 mars 2010

Nål, tråd och lite annat

Rubrikens lite annat har inget som helst med sömnad att göra. Så för att vara korrekt borde kommande rader uteslutas. Men ibland måste man göra ett undantag. Idag är ett sådant fall. För jag kan helt enkelt inte låta bli att nämna min underbara fredag. Min bättre hälft var ledig. Hela familjen for iväg till ett skönt rekreationsområde. Strålande solsken. Jag och äldsta dottern åkte längdskidor. Lunchen intog vi utomhus mot en värmande husvägg. Sol i ansiktet och stora leenden resten av dagen.

Mot bakgrund av förmiddagens mys kunde jag med laddade batterier styra kosan mot Symaskineriet (Janomes återförsäljare där jag bor) tillsammans med min Overlock 644. Jag har upplevt att tråden går av när jag drar i sömmen. På plats fick jag många matnyttiga tips om nål och tråd. Jag fick bl a veta att det finns speciella nålar till just min overlock, vilket jag var helt ovetandes om. Nu fungerar mina nuvarande nålar av märket Schmetz bra men ändå!

Dessutom fick jag ett hett tips om tråd till overlocken som liksom "smälter in" i tyget. Den kallas vit transparant (om jag minns rätt) och ska fungera lika bra till ljusa färger som till mörka med undantag för rött, rosa. Låter för bra för att vara sant. Tänk att slippa trä om maskinen i tid och otid. Om det är någon som provat den här tråden år jag väldigt nyfiken på att ta del av resultatet. För övrigt kan jag bara tacka Symaskineriet för många bra tips och utomordentlig service!

Till sist kan jag meddela att min overlock var felfri. Jag var nog lite väl hårdhänt när jag drog i sömmen!

Inga kommentarer: