onsdag 31 mars 2010

Gröna velourtights

Dessa byxor har legat i storasysters garderob ett bra tag. Men igår satt jag och sorterade bland alla kort som tagits på kläder (och det vill säga många kort) och då hittade jag några obloggade foton, däribland dessa sköna gröna velourbyxor. De sitter som smäck på tösen, ganska tajta med lite pös nertill - så pass mycket pös att dom måste vikas in så att byxorna inte släpar i golvet. Men hellre lite för långt än för kort! Färgen är sådär härligt ärtgrön eller vårgrön som jag insisterar på att kalla det. Allt för att vårkänslorna ska få möjlighet att blomma ut.

Mönstret då? Ja, mönstret ligger sorterad i byxpärmen som ligger i syrummet/minstingens sovrum. Just nu sover hon förmiddag och jag vill inte väcka en björn som sover. Allra helst om björnen levt rövare nattetid. Så därför kommer jag inte ihåg vilket mönster jag använt, men om jag minns rätt är det med inspiration från ett par bruna leggings som syddes för ett halvår sedan (inser att även dessa är obloggade). Upptill bred resår, som overlocktas , vikts in och slutligen sytt ner sömmen med tvillingnål. Nertill har jag använt en smalare resår (0,5 cm), overlockat, vikt in och stickat ner sömmen. Såhär i efterhand hade jag nog valt att sy en resår A la gecko eller tagit bredare resår istället. Det blir lite pilligt att overlocka fast en alltför smal resår, tycker jag.

Nu över till något helt annat. Att redigera bilder tar tid, i alla fall för mig som är novis i branschen. Jag har provat lite olika bildredigeringsprogram, nu senast www.pixlr.com. Det har fungerat hyfsat bra, men som syns på bilden finns ett streck med som inte går att få bort. Över till frågan: Kan någon tipsa om ett bildregigeringsprogram (som är gratis) som är hyfsat lätthanterligt?

Mönster: Eget
Tyg: Velour från Stoff och Stil
Storlek: 98 cl

1 kommentar:

Kool Inka sa...

Snygga byxor. Gillar modellen.

För att svara på dina fråga i min blogg:
Angående resårkanalen på singoallaklänningar så tycker jag inte det. Har sytt efter Welinders mönster. Sömsmånen i halsen ska vara 1,5 cm. Det blir drygt 8 mm när man vikt ner tyget. 5 mm bred resår får gott med plats i kanalen då.
Vad använder du för mått?

Självklart får du länka min blogg till din :)

Har tyvärr inga tips om gratis redigeringsprogram men sök i det här forumet istället, där finns massa inlägg och tips: http://www.fotosidan.se/forum/index.php