tisdag 8 december 2009

Julbak och julstök

Trots regn och rusk är det faktiskt så att det redan är december och därmed julmånaden. För att komma i julstämning har jag passat på att sy två olika julinspirerande förkläden. Det högra förklädet är dekorerat med en pepparkaksgubbe och en pepparkaksgumma. Det är första gången som jag syr en applikation "på riktigt". Jag tog hjälp av Kokalals applikationsguide, som var mycket utförlig i sin beskrivning. Resultatet blev bra, men jag får nog träna på att få till sick-sack sömmen. Jag följde min symaskins råd för applikation när jag skulle sy fast applikationen,men tyvärr blev sömmen alldeles för bred. Efter lite trixande och tips från blev resultatet betydligt bättre. Men för perfekt resultat behöver jag få till svängarna lite bättre.

Det vänstra förklädet är vändsytt. Tyget på baksidan är röd lakansväv. Tyget med hjärtan är en återvunnen julduk inköpt på loppis. Jättehärligt tyg som jag tänkt använda för framtida förkledsklänningar. Nött blir nytt helt enkelt!

När jag syr förkläden gör jag en stor huvudöppningen. På så vis kan man själv reglera storleken.
FetFörkläde: Eget mönster
Storlek: Passar 1-4 år
Tyg: Rutigt tyg samt lakansväv från Ohlssons tyger, hjärtan från loppis, band från panduro.



1 kommentar:

Ett Tu Tre sa...

Jättefina förkläden, och smart att vändsy, för då blir det ju lite kraftigare och kan hålla emot lite blask med vatten också.