tisdag 29 december 2009

Sent omsider...


Julfirande, nyårsfirande och trettondagen - helgdagarna har avlöst varandra och min systuga har bytt rum, därav både bloggtorka och sytorka. Ambitionen att få färdigt projektet Adventskalder hängde på en skör tråd. Den 22:a december var minst sagt en stressig dag. Väskor skulle packas, paket slås in, mat lagas...och långt ner på listan skulle jag även färdigställa tre julklänningar. Kjolen var färdigsydd och hängselklänningen på god väg. Men hur skulle det bli med klänning nummer tre? Tack vare en omtänksam bror och snäll sambo hann jag färdigt och till råga på allt räckte det fantastiska äppeltyget. Om du vill veta lite mer om mönster till varje plagg kan du läsa vidare i det här inlägget.


Först ut var den här kjolen. Inspirationen till den kom från Ottobre nummer? kjolen består av sex våder, tre fram och tre bak. Resår upptill som overlockats fas, vikts in och sytts fast med sick-sack. För att få till det där "lilla extra" sydde jag fast ett brunt sammetsband längst ner. Slutresultat: Supersnyggt, ett mönster som kommer att användas flera gånger.

Tyg: Äppeltyg från Superbuzzy enfärgat tyg från Panduro

Mönster: Ottobre? hittar inte det aktuella numret efter rumsbytet.


Den här hängselklänningen var i begynnelsen tänkt att bli en förklädesklänning med ficka på framsidan. Men någonstans under resans gång ändrades planerna, varför minns jag inte. Förklädesklänningen återanvändes och blev istället klänning med kort ärm, mer info om det senare. Ursprungsmönstret till klänningen kommer ifrån Gunthers bok "Sy till barnen" storlek 3 år. Fodrade fram- och bakstycket, ungefär 2 cm nedanför ärmhålet. Valde att fodra med klarrött bomullstyg.

När jag skulle sy samman inner och yttertyget fick jag inte till sömmarna när jag sydde hängslena, det var lite klurigt att sy svängarna med overlock, så jag valde att sy på vanlig maskin istället.

Arbetsordning:
1. Klippte ut alla mönsterdelar. (Klipp även ut foder för fram-och bakstycket.)
2. Sydde sidsömmarma på både ytter och innertyg, passade på att overlocka innertygets nederkant.
3. Nålade inner och yttertyg räta mot räta, overlockade ("hängselsvängarna" syddes med vanlig raksöm.) Plagget vändes rätt.
4. Sydde sidsömmarna i på klänningens äppelremsa nertill.
5. Nålade remsa och klänning rätta mor räta, overlockade.

Mönster: "Sy till barnen" av Gunther, hängselklänning 3 år

Tyg: se Kjol


Vissa plagg tycks vara otursförföljda, den här klänningen var ett exempel på det. När alla tygdelar var utklippta råkade jag klippa hål på bakstycket därav cirkelapplikationen som kan ses ovan. Som tidigare skrivits krånglade det när jag skulle sy ihop foder och yttertyg: det ville sig inte i svängarna. Sen var det något mer som blev tokigt men det är redan bortglömt!




Sist ut var den här klänningen med kort ärm, den som var på vippen att inte bli sydd. Mönsret til den är helt eget. För att få till rätt mått fram och bak använde jag mig av Meedoms mönster form 1 storlek 68. Jag ritade av kort klänningsliv, sprund bak och snäv halsringning. Satte fast en tryckknapp på kantbandet upptill, se bild. Kjolen syddes av den tidigare tilltänkta förklädesklänningen, så vidden fick anpassas till dess givna mått. På både fram och bakstycket syddes 4 pressveck.