lördag 16 augusti 2008

Liten blir stor

Äntligen tog jag mod till mig och sydde en tröja till mig själv, ett vuxenplagg helt enkelt. Jag har inbillat mig att det skulle vara mycket svårare att sy kläder i större storlekar men tji fick jag. Det gick ju faktiskt bra. Jag utgick från en "gammal" tröja som hade en bra passform. Ritade av tröjan direkt på tyget. Måttade raglanärmen för att få till en snygg ärm. Här kommer en närmare arbetsbeskrivning:

1. La ut tröjan på dubbelvikt tyg. Vek i ärmen, för att få fram armhålet.

2. Klippte ut fram och bakstycket.

3. La ärmen på dubbelvikt tyg, mot vikt kant. Använde första ärmen som modell är jag klippte ut den andra.

4. Nålade fast ärmarna på fram och bakstycket och overlockade.

5. Klippte ut en muddremsa ( i samma tyg) som passade halshålet. Fick fram längden med hjälp av tumgreppet. Remsan var 8 cm bred. Vek remsan dubbel kortända mot kortända, sydde en söm. Vek remsan dubbel (på längden). Märkte ut fjärdedelar i både halshål och på remsan. Nålade räta mot räta, overlockade.

6. Provade tröjan och insåg att modellen var lite vid i midjan. Klippte en mer figursydd look på båda sidorna. Overlockade bägge sidsömmarna.

7. Gjorde en mudd som ärmavslutning. Se punkt 5 för beskrivning. Här gjorde jag dock en miss. Klippte ut remsan på fel längd så att jag istället fick den stumma delen vilket gjorde att mudden blev i minsta laget. Med det fungerade.

8. Fållade nertill och sydde fast med tvillingnål.
Material: Tyg från Ohlssons

Mönster: Eget
Positivt: Att jag övervunnit min rädlsa för att sy lite störe kläder och att det blev så bra. Kul för egot!
...och så här blev det på.


1 kommentar:

Anonym sa...

Snygg tröja!