måndag 11 augusti 2008

Nytt byxmönster

I höstas påbörjade jag det här byxmönstret. Inte alls komplicerat men det har hela tiden dykt upp andra saker som skjutit upp det här projektet. Så en dag när jag städade i min gömmer hittade jag det här mönstret. Istället för att ligga på latsidan färdigställdes de ofärdiga bitarna (typ: klippa ut mönstret!!!). Det gula velourtyget har legat orört sedan det inköptes på Symäsan tidigare i våras, så det fick bli premiär för både mönster och tyg.

Det har på flera bloggsidor presenterats lite olika sätt att dels sy byxor och dels hur man syr fast resår. När jag syr byxor gör jag precis som Tildetextil beskriver. När det gäller resår har jag gjort på lite olika sätt.

1. Resårkanal - först overlockar jag kanten, viker in mot avigsidan, syr en söm från rätsidan. Lämnar ett hål öppet för att trä i resåren.

2. Sy fast resåren på avigsidan, vik in , därefter sys en söm med tvillingnål på rätsidan (användes för midjeresåren för de här byxorna.)

Ett nytt sätt att sy i resår presenterades av Gecko och just hennes sätt har jag använt för benresåren för de här gula byxorna. Det fungerade riktigt bra.

Det är riktigt bra att ha lite olika sätt att sy resår. Man får prova sig fram och se vad som passar bäst och ibland kan det ju varar så att olika sätt lämpar sig bättre för vissa tyger eller modeller.

Mönster: Eget med inspiration från ett par Me&I byxor.

Tyg: Velour från Tygmässan, minns ej leverantörens namn.

Kul: Att sy fast de nya namnlapparna

Nytt: Jag har saknat några rikgigt bra basmönster, så i helgen färdigställdes tre varianter på byxor. Meningen var att varje mönster skulle kunna varieras med mudd, rullåkant, resår. Jag hoppas kunna komplettera med ytterligare ett mösnter men än så länge får jag hålla tillgodo med dessa:

1. Tights

2. Smal byxa med utsvängda ben (dessa kan du se här)

3. Vida byxor

1 kommentar:

Anonym sa...

Me like! Så fiina byxor!