lördag 30 augusti 2008

Gardin eller byxa?

Visst är det ett underbart tyg?! På 70-talet var det säkert en snygg köksgardin men 2008 passar det bättre som byxa tycker jag. Har sett att tyget är mycket eftertraktat på Tradera och jag hade turen att dyka på det i en second hand butik i centrala stiockholm. Ibland är det för bra för att vara sant. Mönstret kommer från "Sy till barnen" av Gunther, stl 2 år. De är jättestora i storleken så jag har förminskat och ställt ut benen nertill.

1. Klippte ut fram och bakstycket i ett "svep". La till 5,5 m sömsån i midjan.

2. Sydde grensömmarna.

3. Sydde en resårkanal upptill, allt enligt Geckos tips. Ett mycket bra knep tycker jag.

4. Klippte ut en ficka, enligt "Barnkläder" av Meedom. Beskrivning komnmer senare. Sydde fast fickan.

5. Klippte ut framfickorna. Här använde mig av snedslån som redan var fastsydd, och på så vis slapp jag fålla fickorna upptill. Eftersom att fickan var rundad fållade jag fickan för hand, så att fickan rynkade ihop sig. Pressade och nålade fast fickorna på framsidan. Sydde fast med raksöm. passade på att sätta fast namnlappen i det här momentet.
6. Sydde innerbenssömmarna.
7. Provade myorna på min dotter för att se hur mycket jag skulle lägga upp. Jag hade medvetet klippt så att byxorna blev långa. För att så småningom ha möjlighet att lägga ner byxorna= längre livslängd. Vek in dubbelt, sydde sedan med raksöm.



Mönster: Gunther stl 2 år, modifierat, utställd modell.
Tyg: Loppisfynd, bakgrundsvelour från Stoff och Still

3 kommentarer:

sygryn sa...

Underbar byxa i underbart tyg! Ja, nog vet jag att det blir dyrt på Tradera, har varit med i ett par budgivningar, men ej vunnit:-(Tänk när man gör ett sånt fynd som du gjort!:-)

makiato sa...

Underbara klöverbyxor! Blir glad bara av att se dem.

Äppel Päppel sa...

Helt fantastiska byxor! Älskar det tyget! Brallor man blir glad av!