torsdag 3 juli 2008

Första utkastet av engelsk retroklänning

Nu har jag färdigställt (läs för några veckor sedan) mönstret till den engelska retroklänningen. Det är en ganska tightmodell men den satt riktigt bra. Tyget är second hand och jag måste erkänna att jag inte var så förtjust i det från början men jag gillar det mer och mer. Det växer med tiden....Dessvärre gör kameran (eller kanske fotografen) att tygets färg blir lite missvisande.

Till nästa gång ska jag göra halshålet lite större. Sen ska jag nog även prova med mudd som ärmavslutning. För övrigt är modellen och arbetsordningen väldigt enkel.

1. Sydde ihop både axlarna.
2. Vek in sömsmånen på ärmarna och sydde fast med raksöm.
3. Sydde sidsömmarna.
4. Klippte till halsmudd: 4 cm bred och 14 cm långt. Sydde en tunnel och vek mudden dubbel, nålade fast och overlockade.
5. Gjorde på samma vis med ärmmuddarna.
6. Fållade nertill och sydde fast med tvillingnål.
(7.) Här skulle jag sy ner halshålssömmen men jag var lite lat så jag skippade det momentet.
8. Voila!

Mönster: Från min barndomsklänning

Tyg: Second hand, mudd från Stoff och Stil.

2 kommentarer:

Vindling sa...

Den var jättesöt. :)

Jes sa...

Kanonfin klänning, kan man inte få en live bild?