söndag 11 maj 2008

Tunika

Vårens snabba intåg har inspirerat mig till att sy den här tunikan. Bomullstyger är både svalkande och sköna när det är varmt ute. Jag har sytt en del plagg i det här tyget så dessvärre är det inte så mycket kvar. Har återigen använt mig av Gunthers bok "Sy till barnen". Mönstret är den omnämnda tunikan som man klipper till i två bitar (endast ärm- och sidsömmar). Det är stora storlekar så jag har minskat både ärm och sidmått. Jag la till några cm nertill. För att få till en praktisk längd på ärmarna valde jag trekvartsärm, dels för att det kan vara skönt så här års och dels för att ärmarna är ganska så vida.
Arbetsordning:
1. Klippte sprund framtill
2. Sydde ärm och sidsömmar.
3. Här insåg jag att det skulle bli lite snyggare om jag klippte upp sidsömarna lite, så sagt och gjort - med saxen i handen klippte jag först upp på ena sidan. Den urklippta biten fick sedan fungera som mall för andra sidan.
4. Kantade sprundet ( i en söm), sydde därefter en digonal söm nertill på sprundets kantband. För utförligare beskrivning se gecko.
5. Kantade halshålet, lämnade ca 20 cm för knyt upptill. Fär att få till en snygg söm på min maskin börjar jag sömmen en bit in på kantbandet, backar och därefter syr jag raksöm framåt.
6. Kantade nertill.
Mönster: Utgångsmönster är "Sy till barnen" modell 2 år. Omgjort till trekvarsärm.
Tyg: John Blundtyg, ett gammal lakan från en generös kompis. Vit snedslå från lokal tyghandlare.
Till nästa gång: Ta in ännu mer i sidan så att tunikan inte blir så vid. Klipp ett djupare sprund.

1 kommentar:

Vindling sa...

Jättesöt. John Blundtyget är superläckert.