söndag 11 maj 2008

Emilkeps á la Recoll



Jag har länge tänkt sy en Emilkeps till min dotter, men inte riktigt hittat något bra mönster. Det här blev en Emilkeps i Recollanda .Mönstret har jag kopierat från en bok som jag för länge sedan lånade på biblioteket. Dessvärre minns jag inte bokens namn. Enligt mönstret var huvudomkretsen 50 cm men det är alltid svårt att veta slutresultatet, så man får prova sog fram lite.

Arbetsordning:
1. Klippte ut 4 delar till kullens topp samt 2 delar till skärmen.
2. Sydde ihop kullens delar två och två.
3. Nålade ihop de båda halvorna och sydde ihop mössan. Sydde även fast Recoll-lappen här.
4. Nålade de båda skärmdelarna räta mot räta och sydde ytterkanten.
5. Vände och pressade. Sydde därefter stickningar från ytterkanten - inåt med 1 cm emellan.
6. Nålade skärmen mot kullen räta mot räta och sydde ihop. Här var det även tänkt att man samtidigt skulle sy fast en snedremsa runt hela kullen. Men jag fick inte ihop hur det skulle gå till. Samtidigt insåg jag att kepsen blev lite för stor för min dotter, så istället sydde jag fast en tunn resår nertill. Dvs jag snurrade fast tunn resår på en trådspole och sydde fast sömmen. Sedan drog jag i resåren i båda ändarna så att mössan drog ihop sig. Dessvärre gick resåren sönder fösrta gången så då var det bara att sprätta ch göra om. Slutresultatet blev i alla fall bra och nu har kepan blivit en favorit hos min dotter.

Material: Tyg från Åhléns.

Tills nästa gång: Är det någon som har ett bättre förslag när det gäller att sy fast resår i mössor, så att de sitter kvar på huvudet?
Pressa fast Vliseline i skärmen för bättre stadga.

1 kommentar:

rino sa...

visst är det kul att sy kepsar!
jag har använt en snygg buskeps ur ottobre 4/07. Där töjer man en resårbit och syr fast i nacken inuti snedremsan.
Såhär:Sy ihop snedremsans ena kant. Vänd den fodrade mössan ut&in med remsan och den färgigsydda skärmen mellan o sy längs kanten. Vänd rätt genom ett hål i fodret.
Även kånkarong tror jag har nån beskrivning på liknande mössa.