söndag 11 maj 2008

Byxor med lite "gubbig "inspiration

När jag köpte den här stuvbiten visste jag direkt att det så småningom skulle bli ett par gubbbyxor. Har en liten förkärlek till tyg med lite grövre struktur, och det är väldigt praktiskt att klä små barn i då det tål att lekas i.

Tillvägagångssätt:
1. Sydde först de två fickorna. (Återkommer med arbetsordning när det gäller fickbeskrivning).
2. Overlockade därefter de båda sidsömmarna, namnlappen syddes även fast i denna söm.
3. Sydde gren- och innerbenssömmar.
4. Klippte till midjemudd (11 cm bred) När det gäller att få till rätt midjemått tycker jag att det är enklast att först mäta barnets midja, därefter klippa ut rätt mått och sy en tunnel. Därefter kan man testa midjemudden på barnet och se om det passar. Här är det ju lätt att ta bort en bit av mudden om den är för stor.
5. Sydde fast muddar som benavslut.

Material: Åhléns och muddtyg från Stoff och Stil.

Mönster: Meedom stl 92 form 2, utsvängda ben.

Kuriosa: Det är första gången jag gör insydda fickor och det blev riktigt snyggt. Jag är helnöjd!

Posted by Picasa

Inga kommentarer: