söndag 18 maj 2008

Kaninklänning


Från en Ottobre jkjh kommer inspirationen till den här tunikan. Tyvärr tog det ett tag innan klänningen färdigdtälldes. E-slöjds randiga tyg tog nämligen slut och jag väntade länge på att få tummen ur att beställa mer av den underbarar orangea/röda kombinationen. Men tillslut bestämde jag mig för att köra på utan det tyget så det fick bli fler kaniner nertill samt röd muddrullå i halslinningen. Och det blev faktiskt bra ändå!

Arbetsordning:

Jag gjorde inte i samma ordning som Ottobre beskriver, så kika i tidningen om du vill ha något att jämföra med.

1. Strök fast stadband bakstyckets axelsömmar.

2. Overlockade bakre okets mittbakssömsmåner.

3. Sydde mitbakssömmen - från sprundet till oksömmen med strechraksöm
4. Pressade isär sömsmånerna.
5. Sydde stickningar (raksöm) längs sprundet på pressarfotsbredd.
6. Overlockade axelsömmarna.
7. Sydde rynktrådar i fram och bakstycket. Rynkade ihop tills de passade okstyckena.
8. Nålade och sydde fast med raksöm.
9. Sydde ner sömsmånerna mot oket.
10. Monterade volangerna och sydde ner sömmen mot fram och bakstycket.
11. Sydde fast ärmarna. Sydde ner sommen mot de båda oken.
12. Sydde ihop ärm och sidsömmarna.
13. Sydde ihop ärmsluten till rundlar och sydde fast som mudd.
14. När jag sydde fast halslinnigen krångalde det rejält. Det blev inte helt snyggt på insidan, men tillslut fick jag ge mig för att inte förstöra tyget.
15. Fäste tryckknappar i halshålsremsan.
16. Fållade nertill med tvillingnål.
Material: Tyg från Jnydesign, mudd från E-slöjd, muddrullå från Hilco.
Mönster: Ottobre 1/2008 med vissa ändringar.
Kom ihåg!
När jag klippte ut volangen la jag tyget dubbelt i förhoppning om att det skulle bli bra. Men när jag väl skulle sy fast volangen insåg jag att ena volangen blev upp och ner. Inte snyggt! Och så trist på det fina tyget. Här får man heöt enkelt klippa varje del var för sig. Inga genvägar!

1 kommentar:

Anonym sa...

Den är så sööt!
Kram mojmoj