söndag 30 mars 2008

Tänk er ett par byxor...

I all stress så glömde jag fota det färdiga exemplaret, så här kommer bild på tygerna som användes. Förhoppningsvis kommer det en bild lite senare. Byxorna var en present till en 6 veckors gammal bebis, men jag bestämde mig för att sy byxorna i stl 62 så det kanske ett tag innan bildbeviset kommer. Mönstret är en kombination av Meedoms tights stl 62 och ett mönster från Ottobre 5/2006. Jag passade på att klippa till ytterliagre ett par byxor, som är ett beställningsplagg. Det gick jättesmidigt att göra fler exemplar samtidigt - effektivt helt enkelt.

Tillvägagångssätt:
1. Sydde ihop grensömmen fram och bak (det är endast en söm, dvs innerbenssömmen). På det ena byxparet sydde jag samtidgt fast namnlappen).
2. Sydde innerbenssömmen (här fick den andra namnlappen sitta).
3. Klippte till midjemudd (39 cm runt midjan och 22 cm på längden). Sydde fast och stickade ner sömmen med en raksöm mot byxorna.
4. Muddarna nertill overlockades (16 cm runt och 22 cm långa).

Mönster: Kombination av Ottobre 5/2006 och Meedom tights stl 62.

Tyg: Båda tygerna kommer från från Stoff och Stil.

Kuriosa: Så enkelt att göra flera byxpar på samma gång!

Inga kommentarer: