lördag 15 mars 2008

Munkjacka


Äntligen fastnade den här jackan på bild (det gröna tyget är limefärgat, det syns inte rikigt på bilden). Är så nöjd med resultatet och det känns riktigt roligt att fota den här gången. Påbörjade jackan i februari, och nu används den flitigt av K. Vägen dit har varit kantad av både ros och ris. Början gick jättebra men så krånglade infodringen och dragkedjan. Jag har liksom lite dragkedjefobi, som jag försöker att övervinna. Hur som helst gjorde jag så här.

Tillvägagångssätt:

1. Pressade fast mellanlägg på ficköppningarna. Fållade ficköppning enligt markering och sydde .

2. Sydde fast fickorna på framstyckets rätsida med en täcksöm (dessvärre har inte min symaskin denna söm så jag lånade en.

3. Strök på stadband på bakstyckets axelsömmar.

4. Sydde fast skärningssömmen (det limefärgade tyget på framstycket) med framstycket. Sydde ner sömmen.

5. Sydde axelsömmarna, sydde stickningar.

6. Sydde fast ärmarna, sydde stickningar.

7. Sydde ärm- och sidsömmarna.

8. Sydde fast ärmmudarna.

9. Sydde samman huvans sidostycken och mittstycke. Jag valde att fodra huvan så jag gjorde likadant med foderdelen. Sydde ner sömmarna med stickningar.

10. Sydde fast luvan på halsringingen. Därefter vek jag huvans muddel dubbel och sydde fast den räta mot räta på huvan. Sydde stickningar med tvillingnål.

11. Här krånglade jag till det rejält, så jag skriver enbart hur jag skulle ha gjort. Blixtlås: Nåla fast blixtlåset, räta mot räta på framkanten. Nästa steg blir att nåla och sy fast infodringen räta mot räta. Man ska alltså ha blixtlåset och huvan mellan styckena. Vänd ut hörnen, och sy en söm från rätsidan som går utmed axelsömmen.Tyvärr kunde jag inte göra det momentet för av någon anledning hade jag klippt till infodringen 3 cm för kort:(.

12. Fållade nertill, sydde med tvillingnål.

13. Här står det att man ska sy en söm på framkanten, men det gjorde inte jag. Här syr man även en stickning i halsringningen.

14. Sydde fast namnlappen.

15. Puh, så var det klart.

Mönster: Ottobre 1/2007 Munkjacka

Tyg: Velour från Hilco, NeoNobelle. Mudd från Stoff och Stil.

Till nästa gång: Läs igenom mönsterbeskrivningen flera gånger, så slipper man sprätten. Ha koll så att alla foderdelar passar de övriga delarna.

Lite kuriosa: Jag fick sprätta flera gånger för att få till foderdel, huva och dragkedja i en enda söm. Så pass mycket att velouren blev lite förstörd men jag lyckades lösa det så att det iaf ser snyggt ut från framsidan. Skönt! Nästa gång ska både avigan ocg rätan bli bra! Sen måste jag bara gen en eloge till verktyger SPRÄTTEN. Tack för att du finns!

2 kommentarer:

Jes sa...

Super snygg!!! Jättefina färger ihop. Lime färgen syns inte så bra som du skriver men jag kan tänka mig hur fint de är ihop med brun.

Vindling sa...

Härlig färgkombination!