söndag 20 januari 2008

Mönsterkonstruktion


För ett halvår sedan fick jag en bok av mina föräldrar som legat och samlat damm i deras bokhylla. Den heter "Tyg och konstruktion" och författaren är Hanne Meedom. I boken beskrivs 3 basplagg (tunika, poncho och kangas), deras skärningar, och hur man stegvis kan tillverka egna plagg. Jag provade för några månader sedan bestämde jag mig för att sy ett förkläde mha av bokens mönsterkonstruktion. Då blev det i all enkelhet ett förkläde med ärmar till min dotter, som för övrigt flitigt använts av henne. Men det börjar bli minsta laget nu.

Boken blev liggandes på hyllan fram tills för en vecka sedan då jag återigen bestämde mig för att konstruera ett mönster utifrån beskrivningarna från boken. Den här gången var jag betydligt mer noggrann. Efter måttagning på min dotter (inte helt lätt när man som snart blivande tvååring vill göra allt själv), teckande jag ner alla mått på ett lakan, klippte ett håli mitten för huvudet och gjorde även ett snitt för att få igenom hela huvudet. Därefter provade jag plagget på K, insåg att jag fick öka längden lite samt göra halshålet lite större. Jag valde nu att föra över ändringarna på papper (se nedan).


Jag gjorde dessa ändringar:
1. Rundade ärmhålen.
2. Ställde och förlängde nedtill samt rundade av nederkanten.
3. Rundat sprund baktill.

De röda markeringarna är basmåtten.




Jag ritade av både fram-och bakstyck arm. På så vis fick jag med sprundet baktill.



Jag vek tyget dubbelt och ritade efter mallen (se bild 2). Klippte ut halshål samt sprund. Sicka-sackade dessa kanter och syddepå svart kantband i stretch. Bestämde mig för att ha knyt i bak. Sydde ihop ärm och sida med overlock.

Inga kommentarer: