söndag 20 januari 2008

Blommig tunika

Framsida

Så här blev resultatet på min tidigare omnämnda tunika. Det fungerade riktigt bra att skapa ett eget mönster med hjälp av kroppsmått - kul att göra något helt ifrån scratch. Jag klippte som sagt var ut hela tunikan i ett enda stycke. Klippte ut för halshål samt sprund. Kantade med svart strechigt kantband, först sprundet och sedan halshålet. Lät kantbandet vara 25 cm längre på var sida. Använde vanlig raksöm för detta moment. Sydde ihop ärmhål och sidor i en enda söm. Allt på overlock. Sydde på svart mudd som avslut på vardera ärm. Därefter valde jag att fålla nederdelen med rullfåll. Det var ett nytt moment för mig och det gick nästan som på räls förutom att jag klantade till det på slutet genom att helt enkelt inte få med tyget, fick göra om den delen som inte var sydd då blev det inte så snyggt som jag tänkt mig. Typiskt när man tror att allt gått sååå bra!

Tyg: Blommigt tyg från en snäll auntie som bor i England. Thank you Pip! Mudd från lokal tygaffär.

Mönster: Eget

Baksida

1 kommentar:

madame k sa...

vilken fin tunika! roligt att se hur du gick till väga med mönstret! hittade precis din sida. mycket snygga saker du gör!