söndag 22 november 2009

Ett misstag som blev ett lyckokast

Jag vet, bilden är inte den bästa. Men av någon anledning ville det sig inte riktigt när jag skulle fotografera dessa byxor. Jag får helt enkelt skylla på fotografen, nämligen mig själv. Tygets färg är betydligt mer röd-orange och byxans uppvik är betydligt kortare än vad bilden visar. Modellen är densamma som de här, med undantaget att jag ville göra något annorlunda än att avsluta med mudd eller resår. Det fick bli uppvikta ben istället. Kortade av byxbenet, klippte ut nya ben som blev "uppviket". De syddes fast på samma sätt som man syr fast mudd. Midjemudden syddes av misstag fast på rätan, så sömmen hamnade utåt. Hade inte lust att sprätta så jag bestämde mig för att sticka ner sömmen stället. Jag har länge tänkt prova på det här, ett sätt att få till en annorlunda söm om man inte har en täcksömsmaskin. Resultatet blev helt ok, lite rynkigt, men inget som påverkar storleken.

Mönster: Kika in här
Tyg: Hippoty från Jofotex, mudd från Hilco

Inga kommentarer: