måndag 26 januari 2009

Hej Hopp

Ibland blir det bara stort och ibland blir det både bra och stort. Den här gången får jag nog säga att det blev det sistnämnda. Jag hade tänkt sy en klänning till min systerdotter. Sagt och gjort, plockade jag fram nr 1/2007 Ottobre och klippte ut mönster. Jag vet ju att Ottobre kan vara stora i stora i stolekarna så för att vara på den säkra sidan minskade jag ner från stl 86 till 80. Ganska tidigt insåg jag att det skulle blli en klänning till min dottter som har stl 92. Man kan bara fråga sig: Vad hände?

Det var premiär fär kuverthalsringningen. Lite pyssel att få allt att ligga rätt (sömnad handlar ju ofta om att tänka tvärtom, hur ofta har man inte nålat och så vips när man vränger plagget och inser att man nålat precis tvärtom...) och så var jag lite för snål när jag klippte till kantbandet. Nästa gång ska jag mäta ut 5 cm!!!

Det bruna tyget är betydligt sladdrigare än elefanttyget, vilket i sig inte är fel, men det känns lite liksom lite mera "hängigt".

Mönster: Ottobre nr 1/2007
Stl: 80 men känns som 92
Tyg: Elefanttyg och brunt tyg från Jofotex, mudd från Stoff och Stil

3 kommentarer:

Anonym sa...

åhh vad söt!

Helena sa...

Jättefin!

Efwa - Medea sa...

Vilken fin modell och färgkombo. Jag har inte heller testat kuvertringing men snart så.

Jag har flyttat ihop min syblogg ♥Ma fille et moi♥ med min kreativa blogg Medeas Värld.
Välkommen dit och se stickat och sytt i en skön blandning.

Efwa - Medea