torsdag 21 januari 2010

Prickar och ränder


Jag har en stor förkärlek till prickar. Stora, små, färgglada eller inte - alla prickar går hem. Den här gången har jag matchat stora prickar med E-slöjds ränder. En lyckad kombo tycker jag. Färgerna på både byxa och tröja är ju ganska dova så då passar det sig att leka med mönster istället (varför inte både och nästa gång!).

Tröjmönstret har sin utgångspunkt i Meedom stl 68 form 1 med snäv halsringning. Den här gången var jag nog lite väl optimistisk i valet av storkek. Min yngsta dotter pendlar mellan storlek 68 och 74 beroende på märke, så jag tänkte att den förra storleken skulle sitta som smäck. Vis av erfarenhet brukar det ofta vara så att många mönster ofta blir lite större en tänkt - trodde jag! Tyvärr blev det lite svårt att trä huvudet genom, trots dubbelknäppning i halsöppningen. Ärmarna avslutades med mudd.

Även byxmönstret är nytt för denna gång. Det är en kombination av Meedom-mönster stl 68 form 1,5 och Welinders bok "Sy och sticka barnkläder" (vad jag vet finns den endast utgiven på danska) stl 62-68. Jag har förkortat midjan med 6 cm så att byxan inte blir för bylsig (mudden förlänger ju byxan). Byxbenen är lätt utställda. Resår i byxbenen som sytts fast med overlock, vikits in och sick-sackats fast från rätan.

Mönster: Byxa Meedom form 1,5 och Welinder stl 62/68.

Tyg: Randigt tyg från E-slöjd, prickigt tyg inköpt på tygmässan 2008 (minns ej företagets namn), mudd från Stoff och Stil.


1 kommentar:

Unknown sa...

wow snygg bild för att inte tala om snygga kläder